Nytt år och nya möjligheter!

Att påbörja ett nytt år är som att påbörja ett nytt kapitel i en bok där varje sida öppnar upp för nya äventyr, erfarenheter och möjligheter och det kan många gånger kännas både spännande och väldigt skrämmande då vi inte har en aning om vad vi har framför oss. Men precis som naturen förändras med årstiderna så behöver vi också anpassa oss till de skiften som livet bjuder oss på om vi ska kunna växa och utvecklats som människor. 
En del tror att varje nystart måste innehålla något stort och spektakulärt men så behöver det inte vara då det lika gärna kan handla om små förändringar i vårt tankesätt eller i våra vanor. Att börja dagen med en positiv inställning eller priorirera mer tid för vila och återhämntning kan vara lika betydelsefulla nystarter som stora livsförändringar kan vara och det är något som vi bör komma ihåg varje gång det är dags för oss att ta klivet in i något nytt! 
 
När klockan slår tolv på nyårsnatten och vi skålar in det nya året samtidigt som fyrverkerierna smäller och lyser upp himlen ovanför oss i den mörka vinternatten så är det många som passar på att avge både ett eller flera löften inför det kommande året. Det kan handla om vilka löften som helst men en gemensam nämnare brukar vara att det handlar om sådana saker som vi gärna vill förändra i vår vardag för att vi ska kunna bli den bästa versionen av oss själva. Några av de mest klassiska nyårslöftena brukar därför vara att man vill gå ner i vikt, börja träna mer, äta hälsosammare, sluta röka, börja spara pengar, stressa mindre eller spendera mer tid med sin familj och sina vänner. 
Det är bra löften så länge man kan hålla dem men tyvärr så rinner de flesta ut i sanden efter bara ett litet tag. Det beror på att man oftast går ut för hårt i början och ställer alldeles för höga krav på sig själv i stället för att sätta upp små delmål som är lättare att uppnå! Man bör därför se till att det löfte som man ger sig själv är realistiskt och att det utgår från de förutsättningar som man har då det kommer att öka möjligheten för att man ska kunna ta sig dit man vill. 
 
Jag har inga specifika nyårslöften då jag vet att jag är en person som har extremt svårt för att hålla dem. Om jag skulle lova mig själv att inte äta något godis alls på ett helt år så skulle det troligtvis resultera i att jag skulle äta ännu mer än vad jag har gjort tidigare då det inte fungerar för mig att sätta upp en massa förbudsyltar som jag måste gå omkring och anpassa mig efter. Men även om jag inte har några nyårslöften så betyder inte det att jag inte har några intentioner för det nya året. Varje nyårsafton så sätter jag mig ner i lugn och ro för att skriva ner mål för det kommande året och dem handlar ofta om flera olika utmaningar som jag ger till mig själv för att jag ska kunna växa och utvecklats som människa. Grundtanken med alla dessa utmaningar är att de på något sätt ska ta mig närmare mina mer långsiktiga mål och drömmar! 
 
Det här året så har jag bestämt mig för att satsa på min personliga utveckling! Det är något som jag vill göra varje år då det är väldigt viktigt för mig att känna att jag hela tiden utvecklats. Förra året var oerhört tugnt för mig vilket gjorde att jag både fick se och uppleva helt nya sidor hos mig själv och det är något som jag vill gräva djupare i för att få mer kunskap kring hur jag fungerar som människa. Det starkaste vapnet jag har då jag står inför svåra motgångar och tuffa utmaningar är kunskapen jag har om mig själv då jag ofta kan förutse varför och hur jag kommer reagera i de flesta situationer. Men då man ständigt förändras och möts av situationer som man inte har befunnit sig i tidigare så behöver man hela tiden se till att fylla på den kunskapen! 
Det här året så vill jag även fokusera på det mentala planet och låta den styrka som jag vet finns djupt inom mig få växa sig ännu starkare. Nu känner jag att det är dags att resa sig upp från marken, borsta av sig gruset från knäna och ta hand om alla de skrubbsår som jag har fått längst vägen så att de kan börja läka ihop på rikigt. Jag vet att alla motgångar som jag har haft de senaste åren kommer att göra mig både starkare och klokare samt bidra till att jag växer som människa men att det kanske kommer ta lite tid.  Men ibland så har jag en tendens att vilja påskynda den processen och därför så behöver jag lära mig att vänta ut stormen innan jag kan ta mig vidare mot nästa mål och det är något som jag verkligen behöver träna på det här året! 
 
Jag tänker ockskå försöka ta steget ut från min bekväma komfortzon och utmana mig själv då jag inte vill låta mina rädslor stå i vägen för mig och begränsa min utveckling! Jag vill därför ta tag i och börja arbeta på riktigt med rädslan som jag har att prata inför andra människor. Jag avskyr verkligen att stå i centrum men samtidigt så drömmer jag om att börja föreläsa och då måste jag ju klara av att stå på en scen även om jag tycker att det är jobbigt och därför så är det viktigt för mig att försöka nå det målet! 
Jag känner också att jag vill utmana mig själv på min praktikplats och kanske göra sådant som jag inte har gjort tidigare då det är viktigt för mig att känna att jag utvecklats även där. Jag känner mig väldigt trygg på den arbetsplatsen vilket har skapat en bra förutsättning för att jag ska våga ta för mig lite mer och även testa på saker som jag inte känner mig helt bekväm med. För mig är det något som känns väldigt bra då jag vet att det kommer ge mig en fantastisk möjlighet att både växa och utvecklats!
 
En annan viktig målsättning som jag har det här året är att jag ska sluta vara så hård mot mig själv! Jag är min egen största kritiker och ställer många gånger helt orimliga krav på mig själv vilket leder till att jag ofta känner dåligt samvete så fort jag upplever att jag inte räcker till. Det är något som inte är hållbart i längden och därför så ska jag arbeta aktivt med att försöka få bort det. Jag vet att jag alltid gör mitt bästa utifrån de förutsättningar jag har och att det räcker gott och väl men ändå så har jag väldigt svårt för att känna det och därför så är det något som jag verkligen behöver träna på!
Jag tänker också försöka arbeta med acceptansen kring att jag är en person som känner väldigt mycket känslor och försöka möta och hantera det på ett helt annat sätt än tidigare. Jag får ofta höra att jag överregarar då jag känner allt så starkt och intensivt och därför så strävar jag alltid efter att försöka känna mindre men i stället så ska jag tillåta mig själv att få vara svag och sårbar utan att hela tiden be om ursäkt till min omgivning för det. Jag är en person som har extremt nära till tårar och därför så vill jag inget hellre än att få låta dem falla nedför mina kinder utan att behöva skämmas för att jag kanske känner alldeles för mycket och därför så tänker jag jobba på att våga visa min sårbarhet lite oftare! 
 
Några andra viktiga mål som jag har är att börja läsa mer böcker och lyssna på mer poddar då jag känner att jag skulle vilja samla på mig lite ny kunskap kring olika ämnen. Jag vill också ge utlopp för min kretivitet och börja måla eller sy korsstygn på min fritid då det är något som jag mår väldigt bra av! Jag har en överaktiv hjärna som behöver stimuleras för annars så tar de onda hjärnspökena som bor inne i mina tankegångar lätt över och skapar en massa oreda där. När jag fokuserar på något annat så får de negativa tankarna mycket mindre utrymme vilket bidrar till att min själ lättare finner lugn och ro. 
Men självklart så finns det tillfällen då mina hjärnspöken börjar härja fritt därinne och då behöver jag se till att ventilera mina tankar med någon innan det går så långt att de tar över fullständigt. Jag strävar alltid efter att försöka vara stark och klara mig på egen hand då jag inte vill belasta andra med mina problem och därför så har jag väldigt svårt för att be någon om hjälp när jag behöver det och därför är det också en sak som jag behöver träna på! Jag har även bestämt mig för att börja lyssna mer på kroppens signaler och skapa mer utrymme för vila och återhämtning de perioder då jag har mycket omkring mig samt satsa på träning som är bra både för kropp och själ så som yoga eller långa härliga skogspromenader. 
 
Mitt mål med den här bloggen är att börja skriva mer inlägg igen då det har ekat lite tomt här de senaste månaderna eftersom jag inte har mått så bra. Jag hoppas därför att jag kommer må bättre snart och att min energi återvänder så att jag kan finna kraften och inspirationen till att börja skriva igen då jag har saknat det väldigt mycket!
Jag brinner för att skriva tänkvärda inlägg som verkligen berör och inspirerar den som läser på djupet och jag tycker även om känslan av att kunna ge en liten bit av mig själv och min kunskap för att förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan. Det känns också viktigt för mig att fortsätta arbetet med att öka förståelsen och kunskapen kring olika diagnoser och psyisk ohälsa då jag vill slå hål på alla de fördomar som finns i vårt samhälle och därför har jag en stor dröm om att bli publicerad av flera olika tidningar så att jag kan nå ut till så många människor som möjligt!
 
Jag känner mig väldigt nöjd med de mål som jag har satt upp för det här året då jag vet att de kommer att ge mig massor med utmaningar som bidrar till att min utvecklingsskurva går uppåt! Min målsättning kommer självklart vara att jag ska lyckats med allt men även om jag inte skulle göra det så tänker jag ändå försöka göra mitt absolut yttersta för jag ska kunna komma dit jag vill då det handlar om saker som är viktiga och betydelsefulla i mitt liv. För mig är det en självklarhet att dela med mig av alla mina framsteg och bakslag här i bloggen och jag hoppas att ni vill följa med mig på den här resan som förhoppningsvis kommer ta mig några steg närmare mina framtida mål och drömmar! 
 
 
 
Ta hand om er så hörs vi igen i nästa inlägg/ Kram Bettan
 
 
 
 
Anonym
2024-01-22 @ 22:52:54

Jättebra inlägg du har redan gjort stora framsteg bara och fortsätta så

Svar: Tack så mycket <3
Bettan Widmark




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enlitenuddafagel.blogg.se

Bloggen utan filter om Psykisk (O)hälsa och ADHD! Här får ni ta del av mitt liv och min vardag, hur det känns att inte vara som alla andra samt mina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa. Målet med bloggen är att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa och bidra till en större förståelse för detta ämne! Man måste se hela människan och inte bara vad den har för diagnos!!

RSS 2.0