Årsresumé 2023

Nu har vi kommit fram till årets sista dag och snart så står ett nytt år framför dörren! Då tycker jag att det känns väldigt värdefullt att stanna upp en liten stund och blicka tillbaka på året som har varit så det tänkte jag att vi skulle göra nu i min årsresumé. 
Det här året har utan tvekan varit ett av de tyngsta i hela mitt liv då jag har fått uppleva så starka känslostormar att det stundtals har känts som att jag ska gå under fullständigt. Vissa dagar har det varit väldigt svårt att hantera alla dessa känslor men det finns inget ont som inte för något gott med sig! Tack vare allt detta så har jag fått chansen att lära känna mig själv på ett helt nytt plan samtidigt som jag har gjort nya och spännande upptäckter om mig själv och det är något som jag ändå är väldigt tacksam för mitt i allt det svåra som har varit! 
 
Trots att jag har haft ett väldigt jobbigt år så började det på ett mycket fint och bra sätt. De första månaderna så njöt jag av massor med mysiga hemmakvällar och semlor i mängder. Jag var även på showen "Aldrig Ensam" med en väldigt fin vän och det är något som jag kommer att minnas länge. Det är en show som handlar om psykisk ohälsa och den lyckades verkligen beröra mig på djupet då den var helt fantastisk! Det blev även ett besök i Stockholm med mamma och min sambo då vi såg musikalen "Bodyguard" som jag hade sett fram emot väldigt länge och så firade jag min älskade systerson som fyllde två år. Han betyder så mycket för mig och jag tycker att det är helt fantastiskt att få vara hans moster och även hans gudmor! 
I slutet av februari så åkte jag till Branäs med bästa praktiken för att ha sportlov och det blev en riktigt härlig vintersemester. Jag är egentligen inte en person som är så förtjust i vinteraktiviteter då jag hellre åker på solsemester än till fjällen men jag har börjat uppskatta det mer sedan jag började åka lite slalom. Jag älskar verkligen känslan av att glida nerför backen i ett soligt och vackert vinterlandskap då det får mig att känna mig så levande och fri trots att jag fortfarande bara åker i de små gröna barnbackarna. Under resan så testade jag även på att åka sittlift för första gången någonsin vilket var både skämmande och roligt på samma gång! Jag är så glad för att jag vågade åka den då det är en erfarenhet som jag inte skulle vilja vara utan! 
 
Dagen innan vi skulle åka hem så var det inte vilken dag som helst då det var min födelsedag. Det var inte vilken födelsedag som helst heller då jag fyllde 40 år! Den dagen började med att en väldigt fin vän övverraskade mig med att sjunga min favoritlåt "sound of silence". Det var min sambo som hade bett henne att komma då han visste att jag önskade mig att få höra henne sjunga den för mig. Det var helt fantastiskt och det betydde väldigt mycket för mig då det inte finns någon som kan göra den lika bra som hon kan! Det magiska ögonblicket kommer alltid att ha en mycket speciell plats i mitt hjärta då hon med sin fantastiska röst lyckades beröra mig ända in i själen.
Födelsedagen fortsatte sedan med en god frukost följt av några timmars skidåkning i strålande solsken och därefter en väldigt trevlig lunch. På kvällen så blev jag ännu mer firad då alla sjöng och hurra för mig innan det var dags att äta tårta tillsammans. Det var en väldigt fin stund och jag kommer alltid att minnas hur mina ögon fylldes av tårar då jag insåg hur otroligt lyckligt lottad jag är som får vara en del av en så fin gemenskap då de gav mig en av de bästa födelsedagarna jag har haft i hela mitt liv! När jag kom hem så blev jag ordentligt firad av hela min familj och det är jag också väldigt glad och tacksam för. Jag fick så många fina blombuketter och presenter av dem och så fick jag även den stora äran att bli ägare av en Moccamaster! 
 
 
Under våren så började mina tuffa motgångar och det kändes som att jag befann mig mitt ute på ett stormande hav. De riktigt tuffa dagarna så fick jag därför lägga all min kraft och energi på att simma och trampa vatten för att hålla mig ovanför vattenytan vilket resulterade i att jag blev totalt slutkörd på energi. Jag var tvungen att släppa allt runtomkring och bara fokusera på att jag skulle ta mig igenom dagarna då det var det enda som jag orkade med just där och då. Det var de tuffaste månaderna på hela året och nu när jag blickar tillbaka på dem så känns det nästan som att jag har befunnit mig i någon slags dimma där jag inte kunde se någonting klart överhuvudtaget. 
 
Stormen som jag befann mig i under flera månaders tid gjorde också att jag kände mig oerhört vilsen vilket skapade väldigt mycket tankar och frågeställningar kring om jag verkligen befinner mig på rätt väg eller inte. Jag började även känna en väldigt stark längtan efter att bara dra härifrån då jag kände att jag behövde få distans till allt som hade hänt. Det som höll mig kvar var min älskade praktikplats då jag verkligen älskar mitt arbete där. Det är också en plats som hjälper min själ att läka och som ger mig kraften att orka kämpa vidare då jag befinner mig i tuffa och hårda motgångar och därför så är jag oerhört tacksam för att jag får vara där! 
 
Trots att jag inte alls mådde bra under flera månaders tid så försökte jag ändå njuta så mycket jag kunde av våren och därför gick jag massor med promenader vid ån i solskenet. Det var ett väldigt bra sätt för mig att skingra alla tankarna som flög runt inne i huvudet och det var verkligen något som jag behövde under denna period. 
I slutet av våren så hade jag lyckats få upp min dåliga kondition lite och då passade jag på att delta i blodomloppet med några kollegor från praktiken. Jag gick fem kilometer och satte väl inte den bästa tiden men jag är ändå väldigt stolt över mig själv för att jag var med och deltog i loppet då det var en mycket rolig upplevelse!
 
 
När sommaren äntligen kom så kände jag mig helt tom på insidan och det blev inte bättre av att det kändes som att det mesta regnade bort. Min semester tillbringade jag därför till största delen hemma vilket gav mig oerhört mycket tid att tänka och reflektera över saker. Under den tiden så flyttade det in flera hjärnspöken i mitt huvud och jag började tvivla på saker som egentligen är självklara och det gjorde inte direkt så att jag mådde bättre!
Men trots att varken min mentala hälsa eller vädret var det bästa så fick jag ändå spendera några riktigt härliga dagar på Sannabadet som är ett jättefint utomhusbad med flera tempererade pooler. Det blev även en mysig dagstur till Loka Brunn där jag njöt av god mat och några timmars välbehövlig avkoppling i deras underbara spa. Jag var också på besök hos min lillebror och fick träffa hans barn som jag är faster åt och det var väldigt trevligt. De var även på besök hos mig och då passade vi på att åka till Stora Holmen som är en liten ö för barn där vi åkte lilleputtetåget tillsammans vilket både var uppskattat och väldigt roligt!
 
Jag var även på min första Håkan Hellström konsert och det kändes helt magiskt att stå och sjunga med i alla låtarna i den ljumna sommarkvällen och det är därför ett minne som jag kommer att leva länge på. Jag deltog även i pride och gick med i den vackra regnbågsparaden för att stå upp för rätten att få älska vem man vill och få vara den man är! Det är något som är väldigt viktigt för mig då jag brinner mycket för hbtq-frågor och alla människors lika värde! Sommaren avslutades sedan på det bästa sättet då jag fick åka på en helt fantastisk kickoff med världens bästa kollegor. Det är mitt bästa minne från det här året då det var så roligt, givande och inspirerande. Det gav mig så mycket och därför så var jag fylld med väldigt positiv energi då jag åkte därifrån.  
 
 
Men när hösten kom så började jag känna mig helt slut och fullständigt dränerad på energi då alla årets motgångar började ta ut sin rätt. Jag har även gått omkring med helt tömda järndepåer vilket har påverkat min kropp väldigt negativt. Jag försökte ändå köra på som vanligt och valde därför att ignorera kroppens signaler om att jag behövde dra ner på mitt tempo vilket resulterade i att jag drabbades av halsfluss och halsböld två gånger på några månader. Jag är helt övertygad om att kroppen gav mig dessa infektioner för att jag skulle bli tvingad att vila och återhämta mig. Jag har aldrig varit så sjuk som jag har varit under denna höst vilket har satt sina spår i kroppen och det har bidragit till att jag känt av en extrem trötthet i flera månader.
 
Men mitt i höstens mörker så fanns det några riktigt fina ljusglimtar också och något som verkligen lyckades få mig att må lite bättre var att jag under två tillfällen fick se min fina vän Alexandra föreläsa! Jag har hört och sett henne föreläsa förut men ändå så får jag med mig något nytt varje gång jag ser henne då hon alltid ger mig massor med nya insikter och perspektiv! Hon är en väldigt stor inspirationskälla för mig och att få lyssna på henne när hon gjorde sin föreläsning är därför ett av årets absolut bästa minnen! 
 
Årets sista månad har bjudit på massor med julmys, julfilmer så har jag varit på flera julbord och mumsat i mig massor med god julmat också. Jag har även firat en mycket fin vän och kollega som fyllde 50 år och den kvällen var en av de bästa på hela året då jag fick njuta av väldigt god mat, bra musik och ett väldigt trevligt sällskap med. Jag gjorde även något som jag är väldigt stolt över då jag tog klivet ut från min bekväma komfortzon och vågade utmana mig själv då jag tog modet till mig att vara en ängel i julspelet som vi har på min praktik varje år. Jag hade ingen replik men jag skulle vara med på scenen hela tiden och dessutom göra en massa rörelser till en sång och när en annan ängel läste en text samt sjunga tillsammans med de andra änglarna. En liten prestation kanske man tycka, men för mig som verkligen avskyr att stå i centrum så var det en riktigt stor utmaning! Men jag är så glad för att jag vågade göra det då det fick mig att växa och utvecklats massor! 
Efter julspelet så hade vi en väldigt fin och mysig julfest på praktiken och när den var slut så var det dags att bege sig hemåt för att förbereda det sista inför julen. När granen var klädd, paketen inslagna, lägenheten städad och maten hemhandlad så var det hög tid för den tranditionsenliga uppesittarkvällen med bingolotto och efter det så firade jag julafton med familjen vilket var väldigt trevligt och mysigt. 
 
 
Trots alla tuffa motgångar, känslostormar och djupa svackor som jag har upplevt detta år så upplever jag ändå att jag någonstans mitt i allt har blivit både tryggare och starkare i mig själv och även att min personliga utveckling har gått framåt. De senaste veckorna så har jag känt att jag änligen har kunnat landa lite efter allt som har varit och trots att en del saker fortfarande känns tunga så har stormen som jag har befunnit mig i det senaste halvåret börjat lugnat ner sig och jag befinner mig just nu på ett betydligt lugnare vatten vilket känns oerhört skönt. Mina tankar som annars flyger runt åt alla håll och kanter har också lugnat ner sig lite och jag kan för första gången på väldigt länge se saker från andra perspektiv vilket har gett mig en helt annan överblick och förståelse över allt som som har hänt. 
 
Nu är det inte så många timmar kvar innan det är dags att skåla in det nya året och det är något som jag verkligen ser fram emot då jag inte vill något hellre än att stänga igen dörren till den här tunga perioden som har varit. Nu är det dags att ta klivet in i något nytt och jag känner mig så redo för en riktigt nystart och för ett helt nytt kapitel i livet. 
När jag blickar framåt mot det nya året så hoppas jag att det kommer att ge mig mer mental balans än vad jag fått uppleva detta år. Även om alla dessa känslostormar bidrar till att jag lär känna mig själv på ett mycket djupare plan och att jag samtidigt får en möjlighet att växa och utvecklats som människa så känner jag väldigt starkt att jag skulle behöver ha lite lugn och ro på det känslomässiga planet nu. Men det kanske är svårt att få det när man känner allt så intensivt som jag tycks göra?! Men jag ska verkligen försöka att skapa lite lugn och ro omkring mig nu när jag är ledig några dagar och satsa på att ladda upp mina batterier ordentligt för att ge min själ den bästa förutsättningen för att den ska kunna börja läka ihop ordentligt. Jag tänker också försöka se till att bli av med min järnbrist så att jag kan få tillbaka lite av min energi. När jag sedan återfår min kraft så ser jag fram emot att ta mig an och möta alla de nya och spännande utmaningarna som det nya året har att erbjuda! 
 
Jag vill avsluta detta inlägg med att önska er alla ett riktigt gott nytt år! Jag hoppas att det kommer att bli bra för oss alla! 
 
 
 
Ta hand om er så hörs vi igen nästa år/ Kram Bettan 
 
 
 
 
Anonym
2023-12-31 @ 19:03:57

Jättebra skrivet du sammanfattar ditt år på ett väldigt bra sätt fast det har varit tufft så hoppas 2024 blir bättre

Svar: Tack så mycket! Ja det får vi verkligen hoppas att det blir / Bettan
Bettan Widmark




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enlitenuddafagel.blogg.se

Bloggen utan filter om Psykisk (O)hälsa och ADHD! Här får ni ta del av mitt liv och min vardag, hur det känns att inte vara som alla andra samt mina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa. Målet med bloggen är att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa och bidra till en större förståelse för detta ämne! Man måste se hela människan och inte bara vad den har för diagnos!!

RSS 2.0