Nytt år innebär nya möjligheter!

Nu är det lite över en vecka sedan vi skålade med ett glas bubbel i handen medan vackra fyrverkerier lyste upp himlen i den mörka vinternatten! Jag misstänker att det nog var ganska många som just den natten passade på att avge både ett eller flera löften inför det kommande året då nyår innebär en riktig nystart för de allra flesta! 
Några klassiska nyårslöften brukar vara att man vill gå ner i vikt, börja träna mera, sluta röka, börja spara pengar eller bara bli en mycket hälsosammare version av sig själv. Det är bra löften så länge man kan hålla dem men tyvärr så rinner de flesta ut i sanden efter bara ett litet tag. Det beror på att man oftast går ut för hårt i början och ställer alldeles för höga krav på sig själv i stället för att sätta upp små delmål som är lättare att uppnå! 
 
Det löfte man ger sig själv måste vara realistiskt och utgå från de förutsättningar som man har. En person som aldrig har löptränat förut kanske inte ska ha som nyårslöfte att börja springa fem rundor i veckan. Jag menar inte att det är fel att sträva efter att nå ett högt uppsatt mål men man måste tänka realistiskt och skapa en hållbar plan för att kunna nå dit man vill! Jag tror att den bästa taktiken för att klara av att hålla sina nyårslöften är att välja något som är lagom svårt men som ändå ger oss en utmaning. Det är också viktigt att det är något som man brinner för så att man orkar kämpa för det de dagar då det tar emot. 
Jag har inga specifika nyårslöften som jag måste hålla men däremot så sätter jag upp mål som jag sedan strävar efter att uppnå under året! Det är inga löften utan utmaningar som jag ger mig själv för att jag ska kunna växa och utvecklats som människa. Tanken är även att dessa utmaningar ska ta mig närmare mina mer långsiktiga mål och drömmar som jag har!
 
Det här året så har jag bestämt mig för att satsa på min personliga utveckling! Det vill jag göra varje år då jag är helt besatt av det men det här året vill jag verkligen gå ner på djupet i mig själv för att få en djupare förståelse för varför jag fungerar som jag gör. Mitt starkaste vapen jag har då jag står inför nya tuffa utmaningar och svåra motgångar är kunskapen som jag har om mig själv. Jag kan ofta förutse hur jag kommer reagera i många situationer vilket är en enorm styrka men då man ständigt förändras och ställs inför nya situationer som man inte har befunnit sig i tidigare så behöver man fylla på den kunskapen! 
De senaste åren så har det varit väldigt många saker som inte riktigt har gått som jag har planerat vilket har gjort att jag har börjat känna mig väldigt vilsen. Det känns som att jag har tappat bort både min karta och kompass och inte längre vet vart jag ska gå. Jag ser ingen tydlig väg eller riktning och det orsakar en stor förvirring och frustration hos mig. Jag vet inte om det är någon form av 40-års kris jag går igenom då jag börjat fundera mycket över hur livet ser ut och vad som ska ske framåt. Oavsett om det är en kris eller inte så kan jag konstatera att jag inte kan fortsätta springa framåt utan att ha en karta! Min högsta prioritering det här året kommer därför vara att försöka hitta den igen och ta reda på vilken väg jag ska ta härnäst!
 
Jag vill även fokusera mer på min hälsa och satsa på att bygga en stark kropp inifrån och ut. För mig handlar det inte om att börja springa maraton, bygga muskler eller gå ner ett visst antal kilo i vikt då ordet hälsa står för så mycket mer än det! Mitt mål är att ta hand om min kropp på bästa sätt och det innebär även att lägga mycket fokus på det mentala planet. 
Det första jag kommer göra är att se till att bli av med min järnbrist och efter det tänker jag försöka dra ner på mitt höga koffeinintag, sluta stressa upp mig över saker som jag inte kan göra något åt samt skapa utrymme för vila och återhämntning under de perioder då jag har mycket att göra. Jag vill även börja röra på mig mer och då satsa på träning som är bra för både kropp och själ så som yoga och långa härliga promenader i skogen och även minska på alla sötsaker som jag stoppar i mig lite för ofta! 
Det här ska även bli året då jag på allvar ska ta tag i saker som jag är rädd för och som står i vägen för min utveckling! Jag vill ta steget ut från min bekväma comfortzone och utmana mig själv då jag inte vill begränsas av mina rädlsor. Det är nödvändigt om jag ska kunna utvecklats och växa som människa! Jag vill därför ta tag i och arbeta med min rädlsa att kunna prata inför andra. Jag avskyr att stå i centrum men har samtidigt en stor dröm om att börja föreläsa och då måste jag ju klara av att stå på en scen och därför är det viktigt för mig att försöka nå det målet!
 
Ett annat mål som jag har är att jag ska våga visa mig svag och sårbar. Jag är en person som har extremt nära till tårar men väldigt svårt för att låta någon få se dem falla. Den spärren sitter oerhört djupt inom mig. Jag står knappt ut med tanken på att någon ska se mig så svag och därför brukar jag göra allt i min makt för att inte visa att jag är ledsen.
Det behöver inte vara fel att känna att man vill dölja sin sårbarhet men den senaste tiden så har jag börjat inse att det skapar stora problem i min vardag! Det finns en person som har kommit mig väldigt nära och som jag har haft många djupa samtal med men vid flera tillfällen så har jag varit tvungen att skifta mitt fokus från det viktiga samtalet till att enbart fokusera på att inte visa mina tårar och det känns inte alls bra. Jag vill därför inget hellre än att kunna visa hen mina tårar men ändå känns det så svårt! 
Hen är en av de starkaste människorna jag har mött i hela mitt liv och därför så skulle jag känna mig så oerhört svag om jag lät mina tårar falla fritt nedför mina kinder. Men samtidigt är hen den enda jag vill prata med då jag mår riktigt dåligt! För ett par månader sedan så uppstod en situation som gjorde mig väldigt ledsen och då ville jag inget hellre än att få prata med just den personen men det kändes jobbigt att hen skulle få se mig så svag så jag lät bli. Så vill jag inte att det ska vara! Jag vill inte att min rädsla för att visa min sårbarhet ska stå i vägen för att be hen om hjälp om jag behöver! Därför kommer jag att göra allt jag kan för få bort den här rädslan! 
 
Mitt mål med den här bloggen är att börja skriva inlägg igen då det har ekat lite tomt här de senaste månaderna eftersom jag inte har mått så bra. Jag hoppas att jag kommer må bättre snart och att min energi återvänder så att jag kan finna kraften och inspirationen till att börja skriva igen! Jag saknar det väldigt mycket då jag tycker om att skriva inlägg som berör och inspirerar den som läser. Det känns också viktigt för mig att fortsätta arbetet med att öka förståelsen och kunskapen kring olika diagnoser och psyisk ohälsa. Jag vill slå hål på alla de fördomar som finns i vårt samhälle och därför så känns det viktigt för mig att sprida så mycket kunskap som möjligt om det! 
Jag får ofta höra att jag är väldigt bra på att skriva och många i min omgivning säger att jag är född till att vara författare och det kanske stämmer då jag ofta får upp hela texter i mitt huvud med en massa bra meningar och formuleringar! De bara kommer till mig utan att jag behöver göra något. Jag inser att det är en fantastisk gåva som jag verkligen måste ta tillvara på! Men även om jag redan är bra på att skriva så strävar jag alltid efter att bli bättre och utvecklas i mitt skrivande då målet är att bli publicerad i flera olika tidningar. Att få nå ut till många människor med viktiga budskap är det som driver mig till att vilja fortsätta att skriva bra och intressanta texter!
 
Jag känner mig väldigt nöjd med de mål som jag har satt upp för det här året då jag vet att de kommer att ge mig utmaningar som bidrar till att min utvecklingsskurva går uppåt! Men även om jag inte skulle lyckats med allt så kommer min målsättning såklart vara att göra mitt absolut yttersta för att att jag ska komma dit jag vill då det är saker som är viktiga och betydelsefulla i mitt liv! Självklart så kommer jag att dela med mig här i bloggen om resan som ska ta mig fram till mina mål och drömmar då jag vill att ni ska få följa med på den! 
 
 
 
 
Ta hand om er så hörs vi igen i nästa inlägg/ Kram Bettan
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enlitenuddafagel.blogg.se

Bloggen utan filter om Psykisk (O)hälsa och ADHD! Här får ni ta del av mitt liv och min vardag, hur det känns att inte vara som alla andra samt mina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa. Målet med bloggen är att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa och bidra till en större förståelse för detta ämne! Man måste se hela människan och inte bara vad den har för diagnos!!

RSS 2.0