Årsresumé 2022

Nu har vi kommit fram till årets sista dag och snart så står ett nytt år framför dörren! Då tycker jag att det känns väldigt värdefullt att stanna upp ett ögonblick för att blicka tillbaka på året som har varit så det tänkte jag att vi skulle göra nu i min årsresumé!
 
Året började med en riktigt tuff period då jag tvingades inse att jag kanske inte kommer att nå ett mål som jag har strävat efter väldigt länge. Det fick mig att bli både arg, frustrerad och väldigt ledsen. Jag satsar alltid stenhårt för att ta mig dit jag vill och när det inte går vägen så tar jag det väldigt hårt. När jag då insåg att jag kanske aldrig kommer att nå fram dit jag vill så var det som att springa rakt in i en bergvägg. Den kraftiga smällen gjorde så att marken öppnade sig under mina fötter och jag sjönk ner i ett stort svart hål. Där och då gick en del av mig sönder och jag har fortfarande inte läkt ihop helt efter det! 
 
Efter några riktigt tuffa veckor så fick jag vara med och fira Lucas ettårsdag vilket lyste upp lite av min mörka tillvaro. Det kändes så fint och speciellt att som hans moster och gudmor få vara med och fira hans allra första födelsedag! Efter det så började jag dock känna en väldigt intensiv längtan av att komma bort från allt och därför följde jag med bästa praktiken till Orsa Grönklitt för att ha sportlov. Jag är egentligen inte en person som är så förtjust i vinteraktiviteter då jag hellre åker på solsemester än till fjällen men eftersom jag inte mådde bra så var den här resan ett mycket välkommet avbrott i vardagen! 
Det blev en fantastisk resa då veckan bjöd på allt från tårar till kiknande skratt och därför har den lämnat efter sig ett väldigt stort avtryck i mitt hjärta! Jag fick även med mig en ny erfarenhet och ett mycket fint minne därifrån då jag testade på att åka slalom för första gången. Jag är så glad och tacksam för att jag vågade testa det då jag älskade att glida nedför backen i det soliga och vackra vinterlandskapet även om jag bara befann mig i den lilla barnbacken!
 
När vi kom hem från sportlovet så fick jag den stora äran att stifta bekantskap med viruset som orsakar covid-19. Det var ingen angenäm upplevelse då jag trodde att jag skulle hosta upp mina lungor! Jag var så säker på att jag skulle klara mig men det envisa viruset valde att sätta klorna även i mig och gjorde mig helt däckad. Jag fick ingen feber men kände mig oerhört svag i hela kroppen samtidigt som jag var så trött att jag knappt orkade vara uppe. Det första dygnet så sov jag hela arton timmar och så mycket har jag nog aldrig sovit förut! Med facit i hand så kan jag ändå konstatera att min kropp klarade av att ta hand om detta virus på ett väldigt bra sätt vilket jag är oerhört tacksam för! 
 
 
När våren kom så åkte jag med bästa praktiken till Järna på majdagar som är en stor utbildningskonferens där människor från olika verksamheter träffas för inspirera och utbyta erfarenheter med varandra. Jag har aldrig tidigare blivit så inspirerad och mött så många intressanta människor på en och samma gång som jag gjorde där! Det var även trevligt att få umgås med alla kollegor på ett helt annat sätt då vi verkligen fick tid att samtala och utbyta tankar och funderingar med varandra.
Dagarna bjöd på mycket intressanta föreläsningar, god mat, vacker musik och dans och så fick vi delta i olika arbetsgrupper med. Jag hade valt en arbetsgrupp som handlade om VR som verktyg för människan vilket var superintressant och något som inspirerade mig väldigt mycket. Där fick jag äran att möta Sveriges främsta VR-pedagog som beskrev och visade mig hur man kan använda sig av VR i mötet med människor i vård och omsorg och även testa på att utmana min extrema höjdrädsla genom att åka upp i ett höghus och kliva rakt ut på en planka. Det var en mycket mäktig upplevelse!
 
Konferensdagarna avslutades med att min fina vän och kollega Alexandra bjöd på en helt fantastisk föreläsning! Hon är en mästare på att fånga hela sin publik då hon alltid lyckats skapa ett stort intresse för det hon pratar om då hon inte bara står rakt upp och ner på scenen utan beskriver saker på ett dramatiskt och levande sätt genom att använda sig av hela sitt kroppspråk. Jag visste därför redan innan hon började sin föreläsning att den skulle vara något utöver det vanliga och att den skulle vara väldigt bra. Men trots det så höll jag på att ramla av stolen där jag satt då hon bjöd på en föreläsning i världsklass! Det är utan tvekan den bästa jag har varit på då hon lyckades beröra mig ända in i själen.
Hon pratade om att vi måste lära oss att se vad som finns bakom ett problemskapande beteende, vikten av att bli sedd och bekräftad samt hur det är att hitta till en gemenskap. Hon lyckades sätta ord på alla de känslor som jag har haft inom mig under flera års tid och därför så blev jag träffad rakt in i hjärtat. När föreläsningen vara slut så började det därför rinna tårar nedför mina kinder och jag var så tagen av allt att jag inte kunde få fram ett enda ord. Jag har varit på många föreläsningar men jag har aldrig tidigare blivit så berörd innan och därför så kommer den här upplevelsen alltid att ha en mycket speciell plats i mitt hjärta och vara ett fint minne för resten av livet! 
 
När jag kom hem från konferensdagarna så började ett intensivt arbete med att skriva klart en stor uppsats till en utbildning som jag gick på praktiken. Jag är så tacksam för att jag fick gå den då jag älskar att studera och lära mig nya saker! Jag delade dock inte med mig så mycket av mina tankar och funderingar under våra utbildningsdagar då jag tycker att det är väldigt jobbigt att prata inför andra människor. För mig kändes det därför oerhört viktigt att få visa att jag verkligen hade reflekterat över allt vi hade pratat om och även att jag tog utbildninen på största allvar! 
Eftersom jag alltid har haft mycket lättare för att uttrycka mig i skrift så bestämde jag mig för att skriva en stor uppsats om allt jag hade tagit med mig från hela utbildningen! Det kändes som ett mycket bra beslut även om det blev väldigt intensivt att vara på praktiken, plugga och skriva på uppsatsen samtidigt! Jag la ner hela min själ i det arbetet då jag ville att den skulle bli så bra som möjligt och det bidrog till att jag kände mig helt slutkörd och tom på energi när den äntligen var klar. Men jag ångrar absolut inte att jag arbetade så hårt med uppsatsen under denna period då den blev den bästa jag någonsin har skrivit! Jag kommer nog alltid att vara lite extra stolt över det arbetet då det blev så bra!
 
 
Jag brukar aldrig vilja vara ifrån min älskade praktikplats då jag trivs väldigt bra där men efter den intensiva våren så längtade hela min kropp och själ efter lite lugn och ro. Därför kunde jag för första gången på länge njuta av att ha semester när sommaren kom. Jag och sambon åkte iväg för att spendera en vecka på Öland i hans famliljs stuga och självklart blev det även ett besök i vårt älskade Köpingsvik som betyder väldigt mycket för mig! När jag befinner mig på den stranden och blickar ut över det vackra havet så kan jag släppa allt och få ro i min annars så rastlösa själ.
 
När vi kom hem så fortsatte vi att njuta av sommaren och passade även på att ta igen lite tid med familj och vänner. Det blev även ett besök i Göteborg med min mamma och syster. Där åkte vi karuseller på Liseberg, tittade på små apor inne på Universeum och njöt av en vacker tur på stadens kanaler med båten Paddan. Vi hann även med ett besök i den mysiga stadsdelen Haga. Semestern avslutades med att vi åkte med praktiken till Orsa där vi bodde på en väldigt fin och mysig camping. Veckan bjöd på trevliga och roliga utflykter till Helvetesfallet, Tomteland och Orsa rovdjurspark samt massor med sol och bad. Vi fick även njuta av väldigt god mat, mängder med glass och en fin och härlig gemenskap med! 
 
En helt fantastisk sommar avslutades med att jag var på en helt magisk konsert med Petter, Miss Li och Magnus Uggla. Jag älskar dem alla tre så det blev en riktigt toppenkväll som jag kommer att leva länge på! Jag deltog även i pride och gick med i den vackra regnbågsparaden för att stå upp för rätten att få älska vem man vill och få vara den man är! Det är något som är väldigt viktigt för mig då jag brinner mycket för hbtq-frågor och alla människors lika värde! 
 
 
När hösten kom så började jag känna mig helt slut och tom på energi samt väldigt låg och nedstämd med. Det berodde på att jag inte har bearbetat alla hårda motgångar som jag har tvingats möta under de senaste åren och därför lyckades de tillslut komma ikapp mig för att ta ut sin rätt. Det kändes som att jag hade befunnit mig på en resa i en luftballong som kraschat in i en gigantisk bergvägg och gått sönder! Den väggen orsakade ett stort hål i ballongen som gjorde att den sjönk till marken där den fortfarande står kvar! 
Den här hösten har därför varit väldigt tung och svår att ta sig igenom då min mentala hälsa inte har varit den bästa. Förutom detta så fick jag även beskedet att jag drabbats av järnbrist. Kroppens järndepåer visade sig vara helt tömda och både blodvärde och blodtryck ligger för lågt vilket har gjort att jag inte alls har mått bra!
 
Men trots att det har varit en mycket mörk period så bär jag ändå med mig några positiva händelser från denna höst! Den första inträffade en dag på praktiken då jag fick en fantastisk möjlighet att få lära känna mig själv på ett helt nytt plan och samtidigt få chansen att växa och utvecklas som människa. Det är en möjlighet som jag är oerhört tacksam för då jag alltid strävar efter att utvecklas! Den andra händelsen var att jag fick följa med på min första arbetskonferens till Loka Brunn då det var oerhört givande och lärorikt att få delta på den!
 
Året avslutades med min favotitmånad december som har bjudit på massor med julmys, julfilmer och god julmat. När granen var klädd, paketen inslagna, lägenheten städad och maten hemhandlad så firade jag och sambon julafton med både min och hans familj och hade en mycket trevlig och mysig dag tillsammans med dem! 
 
 
Nu blickar jag fram emot det nya året och hoppas att det ger mig lite mer mental balans än vad jag har fått uppleva detta år. Även om jag har vuxit och blivit starkare av allt så behöver jag lugn och ro nu så att min själ får tid att läka ihop ordentligt! Det känns som att jag behöver tid att landa efter allt som har varit och även tid för att hitta tillbaka till mig själv då jag den senaste tiden har känt mig väldigt vilsen. Det är som att jag har tappat bort både min karta och kompass vilket innebär att jag inte längre vet riktigt vart jag är på väg! 
 
Det enda jag känner för just nu är att bara vara och sätta alla planer för framtiden på paus ett bra tag framöver. Jag kan inte fortsätta springa så länge jag inte har någon karta i min hand så därför kommer mitt huvudfokus det här året vara att försöka hitta den igen. Jag ska även se till att bli av med min järnbrist så att jag kan få tillbaka min energi igen. När jag sedan återfår min kraft så ser jag fram emot att ta mig an och möta alla nya och spännande utmaningar som det nya året har att erbjuda! Jag vill avsluta detta inlägg med att önska er alla ett riktigt gott nytt år! Hoppas att det kommer att bli bra för oss alla!
 
 
 
Ta hand om er så hörs vi igen nästa år/ Kram Bettan 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enlitenuddafagel.blogg.se

Bloggen utan filter om Psykisk (O)hälsa och ADHD! Här får ni ta del av mitt liv och min vardag, hur det känns att inte vara som alla andra samt mina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa. Målet med bloggen är att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa och bidra till en större förståelse för detta ämne! Man måste se hela människan och inte bara vad den har för diagnos!!

RSS 2.0