Konsten att vara ledig på riktigt!

Nu är det sommar även om man kanske inte kan tro det då solen tycks lysa med sin frånvaro i större delen av vårt avlånga land. Men oavsett om det är kalla vindar, regn, skyfall eller strålande solsken så är det en tid då många av oss har eller har haft semester. 
Det är en tid som de flesta av oss har längtat efter under stora delar av året men trots detta så är det inte alltid så lätt som det låter att vara ledig och fokusera på återhämtning då det kan skapa en stress att vardagens rutiner helt plötsligt byts ut mot ocenaer av tid som är helt oplanerad. Det kan även kännas svårt att lära sig att koppla bort jobbet mentalt och inte tänka på vad som händer och sker på sin arbetsplats då vi är vana vid att göra det! Många människor kanske tror att det räcker med att stämpla ut från sitt arbete för att man ska kunna påbörja sin semester med det krävs så mycket mer än det då det är en konst att lära sig att vara ledig på riktigt och därför är det något som vi behöver träna på! 
 
Vi lever i ett samhälle där det ofta ställs väldigt höga krav på vad vi ska prestera och många kämpar dagligen med att få livspusslet att gå ihop. Att leva i en hektisk och stressig vardag leder många gånger till att vi bränner ut oss och därför är det oerhört viktigt att vi får den återhämntning som krävs för att vi ska orka och må bra i längden! Det är när vi minimerar de krav som finns i vår omgivning och bara fokuserar på att vara lediga som vi laddar upp våra batterier inför kommende utmaningar och därför är det något som vi verkligen behöver lära oss att prioritera! 
Men det kan vara en utmaning att ta det lugnt om man är van vid att ständigt vara på språng och därför så fyller vi gärna vår lediga tid med massor av saker att göra. Det är därför vanligt att man tar sig an en massa projket under semestern som att måla om fasaden, rensa i förrådet eller snicka på huset då man kanske inte har någon tid för det under resten av året. Det är självklart inte fel att göra det men jag tror att det är viktigt att vi även har dagar som inte är fyllda av en massa måsten då vi alla behöver tid för att bara ligga i hängmattan med en god bok, sola på stranden eller mysa ner oss med en filt i soffan framför någon riktigt bra serie! 
 
Jag är en person som alltid brukade längta efter att få semester men när jag började på min nuvarande praktikplats så försvann den längtan som ett brev på posten! För mig är det så mycket mer än bara en arbetsplats då jag för första gången i mitt liv känner att jag har hittat en plats där jag får vara den jag är på riktigt och det betyder så oerhört mycket för mig och därför så är det väldigt svårt för mig att vara därifrån. Varje år innan semestern så brukar det därför börja rinna lite tårar nedför min kind då jag inser att jag ska vara ledig i över en månad. Självklart så uppskattar jag att kunna ta långa sovmorgnar, ha lata dagar vid poolen och picknick ute i det gröna gräset men när man trivs så bra som jag gör på min arbetsplats så längtar man tillbaka dit även om det såklart är skönt att vara ledig också! 
 
Jag brukar ha väldigt svårt för att varva ner och låta min annars så rastlösa själ få lugn och ro och därför är det en stor utmaning för mig att vara ledig! Men den här sommaren har det varit annorlunda då jag har känt mig helt dränerad på energi efter några tuffa månader vilket har bidragit till att jag har vilat massor! Jag har dock haft svårt att koppla av mentalt då jag har ett stort kontrollbehov och en hjärna som ständigt går på högvarv! Jag vet att det är något som jag behöver jobba stenhårt med då jag verkligen behöver lära mig att kunna släppa saker som händer runtomkring! Men det är inte alltid så lätt och därför så försöker jag att inte vara så hård mot mig själv då jag misslyckats med det! 
 
För mig brukar det vara svårt att släppa tankarna på mitt arbete då jag har semester men den här sommaren så har det gått lite bättre vilket känns väldigt skönt! Men något som jag har väldigt svårt för att låta bli är att kolla på hur schemat ser ut för veckan även om jag vet att jag inte behöver göra det! Men i stället för att ge mig själv dåligt samvete för det så accepterar jag att det är så! Jag skulle kunna förbjuda mig själv att läsa det, men jag tror inte på några förbud då jag bara skulle känna mig stressad av det så i stället har jag tillåtit mig själv att kolla på schemat vid några enstaka tillfällen. Det har hjälpt mig massor då jag upplever ett mycket större lugn inombords bara av vetskapen av att jag har gett mig själv den möjligheten! 
Att hitta sina egna verktyg för att kunna koppla av är oerhört viktigt och även en förutsättning för att man ska kunna njuta av att ha semester! Jag tror även att det är viktigt att man försöker hitta en plats där man på riktigt känner att både kropp och själ kan varva ner ordentligt! För mig är den platsen på stranden där jag kan ligga på en filt samtidigt som jag blickar ut över havet och hör vågornas brus. Där finner min själ ett inre lugn som jag inte hittar någon annanstans! 
 
Jag tror att det är viktigt för alla att man lär sig konsten att vara ledig på riktig då vi behöver det för att vi ska kunna få ett bra och hälsosamt liv. Men det är också viktigt att vi inte ställer för höga krav på oss själva om att vi måste kunna koppla av och vara lediga då det i stället kan stressa oss mer! Om man tycker att det är en väldigt tuff utmaning att varva ner och vara ledig så kanske man inte ska sträva efter att ligga hela dagarna i en hängmatta och kolla på molnen som långsamt far förbi utan då kanske man kan ligga där en liten stund bara! Vi behöver bli bättre på att lägga upp alla våra förväntningar och krav på hyllan och i stället fokusera på saker som får oss att må bra! Först då tror jag att vi kommer kunna njuta av vår lediga tid fullt ut och ha semester på rikitigt!
 
 
Jag hoppas att ni som läser har haft en fin sommar och att ni även har fått chansen att koppla av och njuta lite av att ha semester så att era energidepåer är ordentligt påfyllda inför den kommande hösten! 
 
Ta hand om er så hörs vi igen i nästa inlägg/ Kram Bettan
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enlitenuddafagel.blogg.se

Bloggen utan filter om Psykisk (O)hälsa och ADHD! Här får ni ta del av mitt liv och min vardag, hur det känns att inte vara som alla andra samt mina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa. Målet med bloggen är att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa och bidra till en större förståelse för detta ämne! Man måste se hela människan och inte bara vad den har för diagnos!!

RSS 2.0