Ingen ska behöva sitta instängd i en garderob!

Idag är det internationella komma ut dagen och det vill jag självklart uppmärksamma här i min blogg då det är en viktig och betydelsefull dag för väldigt många!
Det finns de som har gått omkring länge och samlat mod för att våga ta steget och komma ut för sin omgiving och därför passar på att ta tillfället i akt en dag som denna. Därför är det fantastiskt att den finns och uppmärksammas men egentligen så skulle jag önska att ingen människa i världen behövde komma ut! Varför ska man behöva göra det bara för att man råkar falla utanför de normer som råder i samhället? Det är ju ingen heterosexuell som behöver sitta instängd i någon garderob av rädsla för att inte bli förstådd och accepterad i sin läggning så varför ska hbtq-personer behöva göra det? Det borde inte spela någon som helst roll vad vi har för sexuell läggning eller könstillhörighet då vi alla är människor som har rätt att få vara oss själva utan att behöva mötas av fördomar eller oförståelse! 
 
Oavsett om man är heterosexuell eller har någon annan sexuell läggning så tycker jag att man ska ta tillvara på den här dagen och komma ut som sig själv och den man är! Vem är då jag kan man fråga sig? Jag är en liten udda fågel som aldrig riktigt har passat in någonstans då jag har en funktionsvariation som gör att jag inte är som alla andra!
Jag har heller aldrig passat in de könsnormer som finns i samhället då jag alltid har varit en pojkflicka som tyckt att det har varit mycket roligare att bygga kojor, klättra i träd och spela ishockeyspel än att leka stillsamma lekar med dockor. När de andra flickorna i klassen ville klä ut sig till vackra disneyprinsessor så ville jag klä ut mig till Batman eller Zorro och leka att jag var en superhjälte vilket också gjorde att jag ofta fick höra att jag inte var som en tjej ska vara eller bete sig! 
 
Men det är inte bara könsnormerna jag faller utanför då jag inte passar in helt i heteronormen heller. Men det är inte något som jag brukar prata om då jag sedan lång tid tillbaka lever i ett stadigt heteroförhållande med en väldigt fin man. Men självklart är det ingen hemlighet för honom då han har vetat om detta sedan vi blev tillsammans!
Nu är det säkert många som undrar hur länge jag har vetat om att jag inte är helt straight och det har jag gjort sedan jag var tonåring. Jag kände redan då att jag attraherades av både killar och tjejer men intalade mig ändå att jag var helt straight. För mig blev det ytterligare en sak som skulle bidra till att jag inte passade in och därför förnekade jag det för mig själv. Jag tänkte att jag inte kunde vara något annat än enbart heterosexuell bara för att jag aldrig hade haft känslor för en kvinna och den lögnen höll i sig ända fram tills jag började på Komvux. Där mötte jag en helt fantastisk kvinna som förändrade allt och vände hela min värld upp och ner! 
 
I slutet av en termin så åkte några från klassen till en camping där vi unnade oss lite semester efter allt pluggande och alla svåra tentor! En kväll så stod hon utanför sin stuga och borstade sitt långa hår i kvällssolen och hon var så vacker att jag inte kunde slita blicken ifrån henne. Plötsligt så slog det ner en blixt från den klarblåa himlen och marken under mina fötter började skaka. Det kändes som att jag befann mig mitt i en jordbävning! Jag tappade balansen och föll till marken och där blev jag liggande en lång stund. När jag sedan skulle resa mig upp så var jag både omtumlad och väldigt chockad då jag insåg att jag hade drabbats av en väldigt kraftig förälskelse. Jag kämpade emot länge då jag inte ville erkänna det för mig själv och gjorde allt för att låtsats som att känslorna inte existerade. I min värld fick det helt enkelt inte finnas och jag fick inte känna som jag gjorde! 
Tyvärr så var det en olycklig kärlek men jag är ändå väldigt tacksam för att jag fick uppleva den då det gav mig en möjlighet att lära känna mig själv på ett helt nytt plan. Hon är den första och också den enda kvinnan som jag har haft känslor för och därför har det inte varit aktuellt att komma ut med det tidigare. Men idag på den internationella komma ut dagen så tänkte jag att det kunde vara dags att dela den här hemligheten med er som jag har burit på i så många år! Det är allstå inte könet som är relevant för mig då det är en människa som jag förälskar mig i och får känslor för! 
 
Att få vara den man är och få vara fri att älska vem man vill borde vara en självklarhet för alla. Men ändå tvingas människor runt om i världen fly på grund av sin sexuella läggning då de möter hot, våld och blir trakasserade och det bidrar till att många tvingas stanna kvar i sin garderob. Även om vi har kommit längre i Sverige än vad man har gjort i många andra länder så finns det fortfarande många som inte vågar ta steget och komma ut för att de är rädda för omgivningens reaktioner och så ska det inte behöva vara!  
Ingen människa ska tvingas stanna kvar i garderoben för resten av sitt liv bara för att det saknas acceptans för normbrytande i det här samhället och ingen ska behöva mötas av utanförskap bara för att det saknas kunskap och förståelse. Det ska och måste vara en mänsklig rättighet att få vara den man är utan att behöva bli kränkt, trakasserad eller förminskad av sin omgivning. Därför ska alla ha rätt att tillhöra vilket kön man vill och få älska vem man vill utan att behöva känna skam eller bli ifrågasatt i sitt val. 
 
Min förhoppning är att den här dagen inte ska behövas i framtiden utan att man ska kunna vara sig själv utan att behöva komma ut. Men om det ska bli verklighet av den drömmen så måste vi först skapa ett samhälle som är fritt från förtryck och diskriminering. Det första vi behöver göra för att kunna lyckats med det är att börja möta varandra på ett fördomsfritt sätt. Om vi kan skapa en värld där vi förstår och accepterar varandras olikheter så kanske vi inte behöver komma ut så fort något avviker från normen. I den världen kanske det räcker med att man är en människa som känner kärlek för andra männsikor! Men där är vi tyvärr inte än utan i dagens samhälle behöver vi fortfarande komma ut och därför vill jag avsluta detta inlägg med att välkomna alla de som väljer att ta steget ut från garderoben just idag. Jag tycker att ni är helt fantastiska som vågar göra det! 
 
Till dig som känner att du vill komma ut men inte riktigt har vågat ta det där steget än vill jag säga att tiden för det kommer när du är redo! Det går inte att stressa fram en sådan sak! När du väl är redo för det så kommer det att ske på ett eller annat sätt och i väntan på det så kan du låta dig inspireras av andras historier. Allt känns så mycket lättare om man vet att man inte är ensam om något! Nästa år när den här dagen infaller så kanske det är din tur att komma ut eller också gör du det tidigare. Det är du och ingen annan som fattar beslutet för var och när det ska ske! Kom ihåg att i slutändan så spelar det ingen roll vilken dag på året du väljer att komma ut då det viktigaste är att du vågar ta steget och vara den du är fullt ut <3 
 
 
 
 
Ha det så bra så hörs vi igen i nästa inlägg/ Kram Bettan
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enlitenuddafagel.blogg.se

Bloggen utan filter om Psykisk (O)hälsa och ADHD! Här får ni ta del av mitt liv och min vardag, hur det känns att inte vara som alla andra samt mina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa. Målet med bloggen är att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa och bidra till en större förståelse för detta ämne! Man måste se hela människan och inte bara vad den har för diagnos!!

RSS 2.0